Bencsik János országgyűlési képviselő a gazdasági és közlekedési minisztert levélben
kereste meg és tájékozódott arról, hogy a Közlekedési Operatív Program által
nyújtotta lehetőségek alapján a Magyar Köztársaság Kormánya és a Magyar Államvasutak
Zrt. kívánja-e fejleszteni a tatabányai vasútállomást, mint elővárosi pályaudvart.
Kóka János válaszában kifejtette: a Budapest-Bicske-Tatabánya vasútvonal kedvező
besorolást kapott a 2007-2013. között megvalósítandó közlekedésfejlesztési projektek
között, azonban a fejlesztések gazdaságossági vizsgálata még nem fejeződött be.
Bencsik János levelében tájékoztatta a szakminisztert a tatabányai vasútállomás
jelenlegi állapotáról. Mint ismertes az állomás nagyon elhanyagolt és leromlott
állapotban van, ami azért is fájdalmas a város irányítói és lakói számára, mert a
munkába járó, illetve a vasúttal idelátogató emberek közérzetét ez a lepusztult
állapot meghatározza - fogalmazott az országgyűlési képviselő. Hozzátette: sajnos
jelenleg a peronok megközelítését biztosító felüljáró, valamint a jegypénztári,
várótermi és kiszolgáló helyiségek is nagyon rossz állapotban vannak, és az
akadálymentesítés is megoldatlan a vasútállomás területén. Ezért a megyeszékhely
önkormányzata, a már korábban is megjelenő országos fejlesztési irányokat figyelembe
véve kezdeményezte, hogy az ÁPV Zrt. többségi tulajdonában lévő Vértes Volán Zrt.
áthelyezze az autóbusz-pályaudvart a vasútállomás közvetlen szomszédságába, ezáltal
elősegítse a kistérségi és városi közlekedést. Ez a beruházás a Vértes Center
bevásárlóközpont fejlesztésében az idei évben valósult meg, így minden igényt
kielégítő állomási környezetet sikerült a Vértes Volán Zrt-nek kialakítania. A
projekt sikere érdekében az önkormányzat gondoskodott a városközpontba vezető
gyalogos és kerékpáros aluljáró átépítéséről, annak akadálymentesítéséről, ezzel
biztosítva a vasútállomás megközelíthetőségét. Továbbá az állomáshoz vezető gyalogos
felüljáró meghosszabbításához tanulmánytervet készített, és egyeztetett a MÁV
illetékes szerveivel a fejlesztési elképzelésekről. A tavalyi évben elkészült
tanulmányterv alapján, valamint az akkori kormányzati kommunikáció kapcsán mindenki
bízott benne, hogy fejlesztési pénzekből a projekt megvalósítható lesz, de sajnos
mára nem látjuk mindezt biztosítottnak - hangsúlyozta az országgyűlési képviselő.
Bencsik János kiemelte: a város továbbra is támogatná a projektet, és az elővárosi
vasútvonalak fejlesztése kapcsán legalább az állomás akadálymentesítése, a meglévő
felüljáró, a jegypénztárak és a várók felújítása megvalósulhatna. Mindezek
ismeretében a tatabányai képviselő a gazdasági és közlekedési miniszterhez fordult
és levélben érdeklődött a tatabányai vasútállomás fejlesztése felől és arról, hogy
van-e esély arra, hogy a MÁV Zrt. számára is ismert teljes megyeszékhelyi
fejlesztési elképzeléscsomag európai uniós vagy kormányzati forrásból 2010-ig
megvalósuljon?
Válaszában Kóka János kifejtette: a Budapesti elővárosi vasutak fejlesztése címmel
2007-2013. közötti időszakra tervezett közlekedésfejlesztési projekt keretében a
Közép-Magyarországi Régió jelenleg még vizsgálja a tizenegy Budapestre befutó
nagyvasúti és a csatlakozó HÉV vonalak célzott, agglomerációs forgalmi fejlesztését.
A gazdasági és közlekedési miniszter hozzátette: ezen vonalak egyik, kiemelkedő
jelentőségű része a Budapest-Bicske-Tatabánya-Komárom szakasz. A vizsgálatok
eredményeként kirajzolódnak a fejlesztés tartalmi-műszaki elemei, amelyek alapján
meghatározhatók majd a prioritások. A Budapest-Bicske-Tatabánya vasútvonal az
előzetes, munkaközi rangsorolás alapján, fontosságának megfelelően kedvező
besorolást kapott, a fejlesztések gazdaságossági vizsgálata azonban még nem
fejeződött be - fogalmazott a miniszter. Hozzátette: a 2014-2020. közötti időszakban
a Biatorbágy-Tatabánya közötti vonalszakasz átépítését ütemezi a kormány, amelytől
többek között a budapesti eljutási idők további csökkentése várható.
Ajánlott bejegyzések: